Recopilación de incidentes relacionados con compañías aereas “low-cost”

http://lowcostaccidents.wordpress.com/category/ryanair/

Para ser justos, habría que comparar la siniestralidad relativa de las compañías low-cost con la de los operadores que no llevan puesta esa etiqueta. En el caso concreto de Ryanair, la gran mayoría de los casos señalados pueden ocurrirle a cualquier otra compañía y, en todo caso, sería necesario ver si la cantidad de fallos técnicos es superior y puede utilizarse como indicador de un mantenimiento inadecuado.

Sin embargo, y a falta de información fiable sobre el mantenimiento y si los índices de fallos técnicos son equiparables o no con los de otras compañías, entre todos los casos mostrados, hay algunos que no se pueden considerar normales o, si se prefiere, no les ocurren a cualquiera:

A Ryanair Boeing 737-800, registration EI-DYX performing flight FR-8384 from London Stansted,EN (UK) to Alicante,SP (Spain), was on approach to Alicante’s runway 10 but went around due to weather conditions. The crew subsequently attempted an approach to runway 28 but went around again due to winds and decided to divert to Valencia (72nm north of Alicante) declaring PAN being below the final fuel reserve. While on approach to Valencia the crew declared MAYDAY and performed a safe landing on Valencia’s runway 12.

The Spanish CIAIAC reported, that following the landing in Valencia remaining fuel was measured: 440kg of fuel were found in tank 1 (left hand), 470kg in tank 2 (right hand) and 0kg in center tank. The airplane was refueled and continued to Alicante. An investigation has been initiated.

Éste es un asunto que ha sido denunciado repetidamente y que entra de lleno en la categoría que James Reason llama an accident waiting to happen. Los reguladores nunca han tenido demasiada afición a entrar en asuntos como la carga de combustible del avión hasta el punto de que en un momento llegó a ponerse encima de la mesa una propuesta seria de dejar de regular sobre esto. Naturalmente, si eso se hubiera llevado a cabo, se habría dejado la puerta abierta a todo tipo de presiones para cargar la menor cantidad de combustible que se pudiera. ¿Qué pasará cuando un avión lleno de pasajeros se estrelle por falta de combustible gracias a estas prácticas? Es probable que la empresa a la que le ocurra esto desaparezca del mercado pero ¿no tienen nada que decir los reguladores al respecto? ¿se enterarán por el periódico porque eran los únicos que no lo sabían? No hace falta ser muy listo para saber que esto ocurrirá pero, al parecer, los únicos que aún no se han enterado son los que practican políticas demenciales de gestión de combustible y quienes las autorizan.

En cuanto a los dos siguientes, parece que quieren decir algo sobre la formación de los pilotos:

An 82-year-old German woman living near Hamburg-Luebeck airport got a shock this week when a Ryanair plane coming in to land sent several roof tiles crashing into her garden, police said Friday. “The aircraft flew over and the elderly lady, the owner of the house, was in the garden at the time clearing up branches when the tiles came down,” police spokeswoman Sonja Kurz told AFP. The local newspaper, the Luebecker Nachrichten, cited witnesses as saying that the Boeing plane flew much lower over Gross Groenau than normal as it approached the airport, which is 65 kilometres (40 miles) from Hamburg.
Source: Agence France Presse

On 25 July 2009, a RYANAIR pilot diverted his aircraft from Shannon airport to Cork airport following three unsuccessful attempts to land at Shannon. The Ryanair spokeswoman said the reason the pilot did not land in Shannon and instead flew to Cork was because of adverse weather conditions.
However the airport authority said no other aircraft had difficulty landing and that another Ryanair flight landed just minutes before. Several passengers left the flight at Cork, but those who remained on-board were flown back to Shannon shortly before 2am instead of 23h50. Question raised over Ryanair landing

Por último, éste habla tanto de la formación de los pilotos como de las condiciones laborales existentes en Ryanair: Uno de los pilotos -el comandante- había perdido un hijo recientemente pero no dejó de volar por el riesgo de ser despedido y la formación del otro -el que según O’Leary no debía estar ahí porque lo hace todo el ordenador- no parecía suficiente para llevar el avión:

Full report: avherald.com

Report: Ryanair B738 at Rome on Sep 7th 2005, loss of situational awareness and terrain clearance

The crew of a Ryanair Boeing 737-800, registration EI-DAV performing flight FR-9672 from Dusseldorf Niederrhein (Germany) to Rome Ciampino (Italy) with 166 passengers, completely lost situational awareness around 12:20Z, after they had abandoned their approach to Rome’s Ciampino Airport and decided to divert to Rome’s Fiumicino Airport due to adverse weather. The crew began to miss ATC instructions and descended below assigned altitudes, getting into conflict with other traffic forced to descend further to 1000 feet, but descending below 1000 feet too and thus getting just about 454 feet above ground at a speed of 200 KIAS perpendicular to the approach path at one point before the crew aborted the approach. The crew was not able to approach Fiumicino as well and finally diverted to Pescara, where the airplane landed safely with just 1520 kg (3350 lbs) of fuel remaining.

The Italian National Agency for Aviation Safety (“Agenzia Nazionale per la Sicurezza del Volo”, ANSV) concluded in their final report, that the cause of the serious incident was

– the incorrect operation and conduct of flight by the flight crew in adverse weather at the unplanned and unbriefed diversion to Rome’s Fiumicino Airport.

Contributing were

– the captain’s state of mind, who had lost his only son three months before after a long illness
– the progressing loss of situational awareness by the flight crew
– limited experience by the first officer
– poor cockpit resource management and crew cooperation
– inappropriate informations provided by air traffic control in non-standard language
– inadequate analysis of weather data by the flight crew
– incorrect use of onboard weather radar by flight crew
– absence of timely available ground radar based weather data in the Rome approach sectors
– absence of the minimum safe altitude warning on the approach radar of Rome’s air traffic control

The ANSV was informed of the incident through the Irish AAIU (Aviation Accident Investigation Unit) on Jan 13th 2006 only and rated the incident as serious. The investigation was mainly conducted using the radar recordings. Cockpit voice recorders and flight data recorders were not available anymore several months after the incident. The information of interest had already been overwritten when the recorders were removed from the airplane on September 9th. The captain of the flight had in fact not tripped the circuit breaker for the recorders as required by company rules.

Para concluir, este post no intenta ser una invitación para dejar de volar con compañías low-cost sino que su objetivo va mucho más allá: Cuando alguien pone en marcha prácticas de alto riesgo como forma de conseguir una mayor eficiencia operativa, inevitablemente esas prácticas se extienden a otros operadores si no hay alguien que las pare. El pasajero satisfecho porque sólo vuela en business y en compañías tradicionales podría encontrarse con que su compañía favorita se está viendo forzada por el mercado a adoptar prácticas no deseables como forma de disminuir el diferencial de precios.

Naturalmente, quien debería parar ese proceso es el regulador correspondiente pero éste también se ve sometido a sus propios compromisos: Por ejemplo, aeropuertos secundarios que sólo son utilizados por las low-cost y que pasan en un tiempo record de cero a tres millones de visitantes. ¿Va a hacer el regulador algo que enfade a quien está llevando a esos tres millones de visitantes? Más aún ¿va a hacer algo que enfade a los políticos y a las poblaciones que serían afectados por una salida de la compañía low-cost?

La respuesta está clara: http://www.eleconomista.es/flash/noticias/2520492/10/10/Ryanair-cerrara-su-base-en-Marsella-Francia-el-11-enero-de-2011.html

Lo peor de todo: Cuando un accidente grave ocurra y no sea imputable a una situación normal sino a prácticas de riesgo conocidas y amparadas, tendremos que tragarnos el “¿Cómo iba yo a saberlo?” por parte de quienes hoy están eludiendo su responsabilidad.

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